Comet CHA250 antenna (a fekete mágia)

A reklámok szerint 3,5-30MHz-ig működő vertikál antenna ami nem ígényel antenna tunert és ellensúlyokat.

Már ebből is látszik: igen ez egy kompromisszumos antenna.

Az ötletet HG5APA Pistitől kaptam évekkel ezelőtt. Ő sokat küzdött a 10 emeletes ház tetején rendszeresen elvágták, letépkedték a vertikál antenna ellensúlyait. A nyomozás végén kötött ki a CHA250b-nél. Azóta nagyon sok jót mesél róla.

Én is belevágtam a megépítésébe. Olyan jók coltak vele a tapasztalatok, hogy építettem már legalább 20db-ot aminek nagy része amatőr barátaimnál kötött ki, akik nagy megelégedéssel használják.

Persze sokat olvastam róla:
http://www.k3dav.com/cometcha250bhfvert.htm
http://www.g8jnj.net/cometcha250b.htm

Itt is látható, hogy a kompromisszum a transzformátor melegedésében van. az alsó sávokon az egyik míg a fels sávokon a másik fele melegszik a trafónak.
Persze ez a teljesítmény elvész és nem megy ki az éterbe.

Az elkészítésénél kisebb vasakat használtam QRP-hez és nagyobbakat 100W-ra. Gyakorlatilag a fojtók nagy részével működik. A sugárzó hosszára sem érzékeny. Kitelepüléseken sokszor a 7,4m helyett 13-15m vezetékkel megy, de itthon a penetrátor függőleges részével is jól dolgozik. Az nwt-vel készült analízis is a penetrátoros változatot mutatja.

comet-cha250

A kivitelezésél szoktam használni réz csövet és koax harisnyáját is (ezt is cső helyett). Mindkettővel tökéletesen működik.

dsc_1782

Természetesen nem árt vízmentesen dobozolni 😀

Elindítottam egy szokásos WSPR vételi tesztet. 2017. Január 3.-áról negyedikére éjszaka:

comet-12h-2017-1-03-04-night

Kicsi könnyű QRP-s kivitelben alig van súlya és “csak” vezeték kell hozzá. Mehet a rádiózás akár egy kitelepülésen is.

73 DX

This entry was posted in Antenna, Rádiós. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

