80m 40m trap dipole

Fontos megjegyzés és nem véletlenül kezdem ezzel: ez nem egy W3DZZ antenna. Ez egy kétsávos trap-es dipol.
Azért készült, hogy ezen a két sávon a next-hop összeköttetéseket meg tudjam vele csinálni. A felső sávokra van / volt YAGI, Hex beam, Cobweb, vertikál.
Olvasgattam persze sokat a témáról. Az egyik kedvenc oldalam: http://www.qsl.net/on7eq/projects/coaxtraps.htm
Azért a fizikai kivitelezésben eltértem tőle, de erről majd később.

Első lépésként megterveztem a koax trap-eket VE6YO erre szánt programjával.

trap-design-1
<

Természetesen az elkészítés során a trap-et be kell hangolni a tekercs széthúzásával vagy összenyomásával. Sajnos mikor készült a trap nem készítettem másolatot a méréséről.

Hogy miért ez a koax? Mert van belőle itthon nagyon jó minőségű teflonos kivitel. vékony, könnyű és í tapasztalataim alapján bírja a viszontagságokat amik rá várnak.
Hogy miért ez az átmérő? Mert ebben a méretben a menetek széthúzásával és összetolásával könnyen hangolható marad. A másik megközelítés, hogy a nagyobb átmérővel járó nagyobb jóság kisebb sávszélességet eredményezne így ez egy jó kompromisszumnak látszott abban az időben amikor készítettem.

dsc_1727

Miért ez a fizikai kivitelezés, miért nem vízszintes mint on7eq-nál? Mert saját tapasztalatom szerint így így a nedvesség könnyebben lefolyik a menetekről, csak az alján gyűlik össze némi víz. Természetes, hogy műgyantával vontam be. Ez egy poliészter gelcoat (előszeretettel használom a szerszám gél takarót a nagy keménysége és ellenálló képessége miatt). Fontos, hogy alacsony a ftálsav tartalma és UV álló. A függőleges pozíció azért is kellett nálam,mert a gelcoat nem öntésre készült, a viszkozitása magas. Maradhatnak buborékok benne amik később repedésekhez vezetnek. Az ide beszivárgó víz a téli fagyokkal együtt komoly romboló munkát végezne. Viszont a függőleges helyzet miatt a menetes részről lefolyik a téli csapadék. Ezzel gyakorlatilag azt értem el, hogy az elmúlt 7 évben nem kellett egyszer sem hozzányúlni. A tehermentesítés miatt mechanikai problémák sincsenek vele. Ónos esőt és komoly szeleket sem érzi meg.

Sokszor hallottam, hogy télen vagy nyáron elhangolódnak a trap-ek. Ezt a típust a fent említett kivitelezés mellett nem produkált számottevő elhangolódást.

A hangolása a szokásos módon történt: kissé túlméretezett huzalból elkészítve a dipólokat először a legalacsonyabb frekvenciára hangolunk. Jelen esetben 7,1MHz-re utána jönnek a nagyobb frekvenciák növekvő sorrendbe. Jelen esetben 3,5MHz.

Így sikerült:

80-40-trap-dipole

Annyira jól sikerült az antenna, hogy csináltam belőle 2db-ot. Egyik a lakóautónkban utazik velünk és nagyon sok kitelepülés, kirándulás rádiós élményeit sokszorozta meg. Pl.: a HA30IGY kitelepülésen is. A másik antenna sokáig a másik autó csomagtartójában utazott velünk ugyan ilyen célból, míg az egyik amatőr társunknak nem ajándékoztam.

Az elmúlt 7 évben az antenna komolyan bizonyította, megérte a ráfordított időt.

Egy “gyors” teszt wspr-rel. Az antennát kiraktam 2016 dec 10.-én reggel wspr vételre band hoppal. 10.-én este a wspr-en vett állomásokról egy térkép:

wspr-80-40-dipole

73 DX HA7MAC

This entry was posted in Antenna, Rádiós, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

