Kerestem egy olyan antennát amit kitelepülésen gyorsan lehet hadrafogható állapotba hozni, lehetőleg nem kell hozzá tuner vagy minél kisebb és könnyebb tuner kell hozzá. Minél könnyebb a teljes antenna.
Persze már az elején sejtettem, hogy rengeteg kompromisszumra lesz szükség 😀 A választás az egyszerűsége miatt a végén táplált félhullámúra esett. Építettem egy egyszerű tunert (de ez egy másik történet) és utána autó trafós treppelt változatban gondolkoztam tovább.
Az ötlet mint szinte mindig most sem tőlem származik. Itt olvastam róla: https://pa3hho.wordpress.com/end-fed-antennes/multiany-band-end-fed-english/ és itt is http://vk3il.net/projects/trapped-five-band-efhw-sota-antenna/ és persze a kiindulási alap: http://www.aa5tb.com/efha.html
Ezek után elkészítettem az autó trafót. PA3HHO-nál leírtak alapján.
Egy NWT1-essel mérve a következőt adta FT50-43 anyagnak megfelelő Tali BT-től származó ferriten. 4.7k Ohm ellenállással lezárva.
A valóságban így néz ki. (A rozsdafolt a szabadban töltött pár hét eredménye.)
A következő lépés az antenna csatlakoztatása volt. Antennának 20,5m vezetéket csatlakoztattam. A rádión (FT990, FT897, FT857, FT817) nézve egészen jó 1:1 közeli SWR volt 7MHz, 14MHz, 21MHz és 28MHz frekvenciákon. Az NWT-vel megnézve már kicsit árnyaltabb a kép, de még ez sem vette el a kedvemet. A vezeték lehetne kicsit hosszabb 😀
Jöjjön a folytatás. Gyakran van, hogy a hétvégi kirándulás pont egy rádiós versennyel esik egybe. Szóval jobb szeretném, ha a WARC sávokat is lehetne használni (tuner nélkül). Habár súlyban innentől csak rontani tudok, de azért mégis nekiestem a trap-ek megtervezésének. Persze jöhet a kérdés, hogy miért nem vágtam el pár helyen a vezetéket és raktam bele valamilyen csúszó sarukat. Mondjuk, ha pont a WARC sávos hosszaknál vágom el akkor gyakorlatilag készen is lettem volna. Ebben az esetben a sávváltásokhoz le kellett volna engedni az antennát, a csatlakozókat széthúzni vagy összedugni és újra felemelni az egészet. Mivel lusta vagyok a végtelenségig ezért azt választottam, hogy legyenek trap-ek.
Azt eleve elvetettem, hogy az általam gyakran használt és kedvelt, de nagyon nagy és nehéz koaxtrap-eket itt is bevessem.
Tervezés: Itt jött be a képbe, hogy azért legyen kicsi (ha lehet nagyon kicsi) a trap. Megint “loptam” az ötletet: http://www.sotabeams.co.uk/pico-traps-kit-pair/ És szerencsére van itthon egy marék T50-6-os porvasmag. Hurrá! Gyors tervezés a http://toroids.info/ segítségével.
Most jöjjön jópár kép a kivitelezésről. Mindenek előtt meg szeretném jegyezni, hogy ezek a teszt példányok, ezért van a szedett-vetett nyáklemez és a csúnya mechanikai kivitelezés. A hozzáfűzött reményeket beváltotta szóval hamarosan új köntöst kap 😀 Most SMD kondenzátorok és epoxi műgyanta vannak a lemezeken a tekercsen kívül.
No nézzük a trap-eket. Készült 28MHz, 21MHz, 18MHz, 14MHz és 10MHz frekvenciákra.
Aztán jött rengeteg séta az antenna vég és a trap-ek között amíg minden frekvenciára be nem hangoltam. Sajnos a 10MHz nem lett tökéletes, de a kezdődő eső elvette a kedvemet a további szöszmötöléstől. A következő projekt, hogy azt a szakaszt kicsit megtoldjam. Ettől függetlenül elégedett vagyok az eredménnyel. A rádión “alig mozdul az swr mérő és az analizátorral sem kifejezetten rossz, mint ahogyan itt látszik is
Amint az időjárás megengedi és a kedvem is megjön hozzá, kimegyek és rendbe rakom a 10MHz-es részt.
Konklúzió: a trap-ek miatt létrejött rövidülés elég hozzá. hogy a 13m-es pecabotomra vertikál-ként is fel tudjam rakni, nem csak középen emelt inverted V alakban.
Ez persze jobb kilövési szöget is eredményez ami használ a kitelepüléseken a DX munkának is. A képen a középen emelt inverted V verzió látszik.
Ez idáig már jó-néhány QSO van az “antennában” és egyszerűségében, gyors telepíthetőségében, “cipelhetőségében” beváltotta a hozzáfűzött reményeket. Persze nincsen “ultimate” antenna megint töröm a fejem valamin 😀
Egy “gyors” teszt wspr-rel. Az antennát kiraktam 2016 dec 9.-én este wspr vételre band hoppal. Másnap 10.-én reggel a wspr-en vett állomásokról egy térkép:
Ha kérdésed van megpróbálok válaszolni.
73 DX HA7MAC