HIO antenna

HA7MAC
Az eredeti DL2JTE inverted omega verzió!
Inverted omega kísérlet.
Ferritek keresése.
Folytatás a ferritek és a becsatolas “probálgatása”.
Elkészült a mikrokontrolleres vezérlés ami az s3000 signál generátorból “sweepert csinál”. Így már 520MHz-ig tudunk mérni :), persze csak az első 10(max 30)MHz a teszt tárgya.
Az újabb teszteknél a loop-ot egy “vastag” koax kábelből készítjük el egy vákum kondi segítségével.

A 30.-i teszt előkészítése. Nem bírtam ki és ki is próbáltam: 5 qso és mind 59-es riport 5W QRP !!!!

Az újabb kísérlet március 30. vasárnap Reggel 9-től délután 5-ig.

Újabb ferritek a következő kísérlethez.

HotelAlfa CBDX verseny (persze itt is HIO kísérlet 🙂 )

Sajnos a dokumntáció készítés nem erősségem így megpróbálom összefoglalni a nyár eseményeit röviden.
Legelőször is megígérem, hogy a képeket és a mérési eredményeket is ki fogom ide rakni.
Sikerült egy nagyon jó barátom segítségével egy FA-NWT1 (további infó róla) kittet beszereznem és megépítenem. Ez egy nagyon hasznos eszköznek bizonyult a továbbiakban. A további méréseket ezzel az eszközzel végeztem el.
No de inkább az antennáról: első lépés képpen megépítettem a loopot egy az eddigieknél sokkal nagyobb átmérőjű “csőből”. (A cső valójában egy 50mm külső átmérőjű koax kábel darab volt.)

Ide jön egy kép a loopról és a kész antennáról.

Mérés és tapasztalat: A fennt említett NWT1-essel és a visszaverődés mérővel mértem illetve a websdr-t is bevetettem ellenállomásnak. Az antenna rajzát megmutattuk sok nálam sokkal inkább hozzáértő és gyakorlott “amatőrnek” (többen közülük profik). A vélemények alapvetően két csoportba voltak oszthatók: egyik vélemény az volt, hogy ez valójában mint két külön antenna fog dolgozni, különben is a kicsatolás nem jó mert az impedanciák nem egyeznek. (Itt kell megjegyeznem azt, hogy a becsatolást szinte senki sem kérdőjelezte meg, mármint a ferrites becsatolást. A kicsatolásra nekem is az a személyes véleményem, hogy még nagyon alaposan meg kell vizsgálni.) A másik általános vélemény az volt, hogy az antenna “alján” található gyűrű és kondenzátor valójában nem más mint egy nagyon nagy jóságú antenna tuner, ami a nagy jósága és a kicsi sávszélessége miatt agyakorlatban használhatatalan, mert nagyon gyakran kell hangolni (ez is igaz, ha hozzávesszük, hogy egy erősebb szélben a “tyúklétra” lengése miket okozhat. Azonban az eddigi tapasztalat az volt, hogy még “kézzel” hangolgatva is nagyon jó eredményeket ért el az antanna.)
Nos az építés közben mind a két összekapcsolt elemet külön külön is mértem. (Ezeket a méréseket végeztem el később több mágneses hurokkal és nyitott antenna rendszerrel is és pontosan ugyanezeket az eredményeket kaptam.) A hurok görbéjét felvéve az NWT1-el és a visszaverődés mérővel egy nagyon éles rezonanciát találtam kb 2kHz sávszlességgel adásban és vételben is, a rezonancia pontot a kondenzátor segítségével tudtam hangolni IDE KELL A PDF A MÉRÉSEKRŐL. A használt dipólus (vagy később dupla Zeppelin) görbéjét az előzővel egyező technikával felvéve szintén nagyon éles és határozott rezonanciát kaptam kb 100 kHz sávszélességgel IDE KELL A PDF A MÉRÉSEKRŐL. (eddig semmi újat nem tapasztaltam..) A websdr segítségével próbáltam egy távoli állomáson visszaellenőrízni a jeleim erősségét adásban. A tapasztalat szerint a mágneses hurok nem volt vehető még zajszinten sem a távoli állomáson, míg a dipólus zajszint határás volt és az 5-7 zajból nem tünt ki jelentősen. Azek után kapcsoltam össze a két rendszert és folytattam a méréseket az előzőeknek megfelelően. A hálózat analizátorral 2 külön rezonanciát kaptam amelyek közzül az egyiket lehetett a kondenzátor segítségével hangolni IDE KELL A PDF A MÉRÉSEKRŐL. Ez a rezonancia viszont meglepő módon a dipólushoz tartozott. A sávszélessége lement a kezdeti 100 kHz-ről 2 kHz-re. A vételi sávszélessége viszont meglepő módon 20-25kHz környékén volt. A legmeglepőbb eredmény a web SDR-en volt tapasztalható. az eddigiekhez képest 9-9+10 es jelekkel voltun jelen a távoli állomáson.
Magyarázat: Sajnos az én felkészültségem annyira gyenge, hogy meg sem kísérlem egy magyarázat elkészítését. Ha valakinek van ötlete nagyon szívesen látom és várom! Azt hiszem, hogy talán mégiscsak egy nagy jóságú szimmetrikus tuner lesz az eszköz, mivel gyakorlatilag eddig az összes általam kipróbált nyitott antenna rendszerrel működött, (zárttal még nem próbáltam, de az is eljön nemsokára) de ebben sem vagyok biztos. Viszont működik.

73 DX

This entry was posted in Antenna, Rádiós. Bookmark the permalink.